Kaat De Windt (piano, rhodes, compositie)
Na haar studies aan het conservatorium te Brussel concentreert ze zich gedurende enkele jaren voornamelijk op het hedendaagse muziek-repertorium.
Ze maakt deel uit van “ Bureau des pianistes”( met o.a. Jean- Luc Plouvier en Jean- Luc Fafchamps/Ictus), vormt een duo met mezzo-sopraan Marianne Pousseur, creëert muziek van hedendaagse componisten (o.a. Walter Hus, Jan Kuyken, Denis Pousseur,…) en componeert voor dans, theater, film en voor hedendaagse muziekensembles zoals Ictus, Spectra, QO2 en Minguet Quartet.
In 1996 richt zij de groep “White Wine Dark Grapes” op, samengesteld uit: Isnelle Da Silveira: stem, Jan Rzewski: sopraansax, Véronique Delmelle: alt-en baritonsax, Michel Hatzigeorgiou/Mirko Banovic: bas, Jean Kowalski: drums, Kaat De Windt: piano, compositie. Met dit hedendaagse jazz-sextet speelt en neemt zij een cd op (2001) en organiseert zij concerttournees, o.a. in Nigeria.
Ze vormt samen met Simonne Moesen en Charo Calvo het muziektheatergezelschap “La Dea”; componeert muziek voor o.a. “Waves”, voor 4 zangeressen/actrices en muzikaal ensemble (met o.a. Jean- Yves Evrard, electr. gitaar en Eric Thielemans, drums).
Zij werkt als muzikaal dramaturg , repetitor en assistent voor “VSPRS” en “Pitié” muziek-en dansproducties van Alain Platel met live muziek van Fabrizio Cassol (bewerkingen van de “Mariavespers” van Monteverdi en de Mattheuspassie van J.S.Bach).
In de KVS, Brussel, creëert zij muziek voor 3 voorstellingen (regie: Guy Dermul):
- “Barakstad” (KVS, 2010-2011): strijkkwartet live uitgevoerd door het Ictus Strijkkwartet. Samenwerking met drummer Han Bennink. Muziektheater ikv het project “Armwoede/Pauvérité/Powerty”.
- “Skieven”: composities voor Hammond orgel (2012-2013). Voorafgaande residentie en coaching: Dominique Vantomme. Muziektheater/tragicomedie rond sociale woningen.
- “Mest/Hunger for trade”: muziek voor 2 zangeressen (Lucy Grauman en Reena Riot) en piano, fender rhodes en samples (Kaat De Windt). Muziektheater met als thema de voedselcrisis.
Voor Walpurgis maakt ze muziek voor de muziektheaterproductie “Tanto amore” van en met Simonne Moesen: hedendaagse bewerking van operafragmenten en arias van Puccini (met samples, percussie, orgel en klavieren).
Zij componeert voor de dansfilm voor kinderen “klokkenluider” choreografie: Annelore Baeckeland (productie Beeldenstorm, Anderlecht) (muzikanten: Angélique Wilkie, Isnelle De Silveira (zang), Etienne Plumer (drums), Mirko Banovic (bas) , strijkers: Jeroen Robbrecht, Pieter Jansen, Romek Maniewski.
Ze speelt (speelde) concerten solo of omringd door muzikanten als Lucy Grauman, Monica Breth Crowther (zang),Garret List (trombone), Nicolas Ankoudinoff (sax), Jean-Yves Evrard (electr gitaar), Mirko Banovic (bas), Lazara Rossel Albear (performer, soundscapes, drums)
Met Abou Sy, zanger en gitarist van Senegalese afkomst, werkt zij aan een duo op traditionele west afrikaanse touareg geïnspireerde songs begeleid op fender rhodes.
Zij componeerde muziek voor de kinderopera “Frankenstein”, een project uitgaande van QO2 in samenwerking met de Munt en Bronks (mei 2016).
Zij was gastdocente muziekanalyse voor dansers in PARTS, de internationale dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker.
Ze geeft les, piano en improvisatie, in het socio-cultureel centrum “La maison de la création” te Laken.
“Klassiek opgeleid, gegroeid in vele andere muzikale werelden, vloeit mijn muzikale taal uit een kruisbestuiving van verschillende stijlen. Een dansant karakter, swingende grooves, maar ook raffinement , directheid en diepte van de zanglijnen in vrije en gevarieerde vormen. De muzikanten met wie ik zeer graag samenwerk komen uit de pop, jazz, wereldmuziek, …en geven door hun inbreng een speciale wending aan mijn composities. Het samenbrengen van lyrische en soul stemmen, van brute stijlcontrasten en sterke teksten blijven mijn passie.”
Kaat De Windt
Naomi Sijmons (zang, gitaar, compositie)
Naomi Sijmons (aka Reena Riot) (°28/11/1987)
De muziek zit haar in de genen. Via haar moeder, zelf amateur gitariste en haar vader, geëerd bassist van de Scabs komt Naomi al van bij de geboorte in contact met de muziek. Rock, pop en blues staan thuis in de platenkast.
Wanneer Naomi 5 jaar wordt krijgt ze van haar vader een 1e gitaar (een mini Gibson).
2 jaar later gaat ze naar de muziekschool waar ze pianolessen volgt. Theorie is niet zo haar ding en 3 jaar later trekt ze de deur van de school achter zich dicht. Thuisstudie is een logisch gevolg en vanaf haar 14e begint ze liedjes in te studeren. De eerste song die ze leert is “Redemption Song” van Bob Marley en daarna volgen al snel de eerste bluesrifjes.
Dat brengt haar automatisch in het circuit van de covergroepjes, maar wanneer ze na 2 jaar hierop uitgekeken is gaat ze op zoek naar andere muziek en komt zo in contact met hardere (noise, drone) en minimalistische muziek.
In de combinatie van deze muziek en de oude blues – die nooit ver weg zijn – vind ze haar eigen stijl. Ze begint eigen nummers te maken en in april 2007 wordt Reena Riot geboren. In datzelfde jaar gaat ze ook studeren aan de Codarts school in Rotterdam.
Via haar fantastische performance op de Radio1 sessie van The Scabs in 2010 wordt ze voor het eerst opgemerkt door een breder publiek. Dat levert haar oa een plek op in de Spiegeltent tijdens de Gentse Feesten van 2011 waar ze een grote indruk nalaat.
In 2012 doet ze mee aan Humo’s Rock Rally en haalt de finale. Haar stem, gitaarspel en présence maken op het publiek en de jury een grote indruk. Het levert haar uiteindelijk net geen medaille op maar haar naam is gemaakt en iedereen is ondertussen heel erg benieuwd naar het vervolg.
In 2012 brengt Naomi onder de naam Reena Riot een 1e EP uit die door de pers heel goed wordt ontvangen met mooie recensies in De Morgen en De Standaard. Er volgt ook een clubtour door Vlaanderen met optredens in oa AB Club, Depot Leuven en Trix Antwerpen.
In 2014 brengt Reena Riot een 2e EP uit “Stop Reverse” in productie van Mauro Pawlowski. De Singel “Army Boots” staat maanden in de playlist van Studio Brussel en Radio1.
Tussendoor heeft ze ook nog meegewerkt aan het album “New Found Sacred Ground” van Roland en Mauro en het 2e album van Birds That Change Color. Met beide acts treed ze ook op.
In 2016 plant Reena Riot de release van haar eerste full album.
Annelies Van Dinter (zang, gitaar, arrangement)
NL
Annelies Van Dinter (10/01/2016) is een in Antwerpen residerende songschrijver, zangeres, multi-instrumentalist (bas, toetsen, gitaar en drums) en op alle vlakken een autodidact. Met haar eigen project ‘Echo Beatty’, waarbij ze de afgelopen jaren samenwerkte met multi-instrumentalist en klankenvirtuoos Jochem Baelus, bracht ze in januari 2013 een eerste plaat ‘Tidal Motions’ uit bij de Gentse Icarus Records/Vynilla Vinyl. De plaat kwam tot stand gedurende een verblijf van enkele maanden in Montreal en werd opgenomen door Jeff McMurrich (Owen Pallett, The Luyas, Sandro Perri,…) in Toronto.
‘Tidal Motions’ kon met z’n uitgepuurde sound, donkere kruising tussen experimentele pop en psychedelische folk bij de nationale pers op veel lof rekenen. Echo Beatty deelde daaropvolgend het podium met Tindersticks, Trixie Whitley en Amen Dunes en tourde zowel in België als Europa. In maart 2016 kwam de tweede plaat ‘Nonetheless’ uit bij WasteMyRecords. De band werd live uitgebreid met een derde bandlid, drummer Louis Evrard en diezelfde zomer stond Echo Beatty voor het eerst op Pukkelpop.
Daarnaast speelde en zong Annelies doorheen de jaren bij verschillende projecten.
Op haar 19de begon ze backing vocals te zingen bij Neeka en deed dit gedurende 5 jaar. Als instrumentalist en zangeres tourde ze op haar 22ste gedurende twee jaar internationaal met Stryrofoam. Verder was ze gast-zangeres bij o.a. Marble Sounds, Luc Van Acker, Birds That Change Colour, The Black Heart Rebellion en deed ze afgelopen 2 jaar verschillende kleine tours als backing vocal en instrumentaliste met Trixie Whitley. Haar wendbare stem laat weinigen onberoerd en als gast-instrumentalist zal ze steeds naar een complementaire of juist verrassende invulling zoeken, steeds bescheiden, maar met veel overgave. Ze werd uitverkoren door cultfiguur ‘Jandek’, om op 19 april 2014, ‘A Late Night with Laïka’ (Klara) in de AB met hem te improviseren op toetsen, zang, gitaar, bas en drums tijdens één van zijn zeldzame optredens in België.
Kenmerkend voor Annelies is dat ze niet gebonden is aan één genre of muziekscène en dat de projecten waar ze haar bijdrage verleent, heel uiteenlopend zijn. Ze volgde bewust geen muziekopleiding en verkoos een persoonlijke zoektocht en waakte steeds over de intuïtieve benadering bij het schrijven en spelen van muziek. Haar leerschool waren de samenwerkingen met anderen, creatief omspringen met technische beperkingen en het leven.
ENG
Annelies Van Dinter (10/01/2016) is an in Antwerp residing songwriter, singer, multi-instrumentalist (bass, keys, guitar and drums) and on all fronts an autodidact.
She has her own project ‘Echo Beatty’, for which she’s been working the past years with multi-instrumentalist Jochem Baelus. They released their first album ‘Tidal,Motions’ in January 2013 on the Ghent label Icarus Records/Vynilla Vinyl. The record came to being during a couple of months’ stay in Montreal and was recorded by Jeff McMurrich (Owen Pallett, The Luyas, Sandro Perri,…) in Toronto.
‘Tidal Motions’ received high praise in the Belgian national press with it’s distilled sound and dark mix of experimental pop and psychedelic folk. After this, Echo Beatty shared the stage with Tindersticks, Trixie Whitley and Amen Dunes among others and went touring in Europe. In March 2016 they released their second album ‘Nonetheless’ on WasteMyRecords. The band was expanded with a third live-member, drummer Louis Evrard and that same summer Echo Beatty took the stage on Pukkelpop.
Throughout the years Annelies has also performed with many other artists and bands.
When she was 19 she started singing backing vocals for Neeka and played concerts with her for 5 years. When she was 22 she started doing international tours, doing vocals and payinf playing keys and guitar with Styrofoam. She shared the stage as a guest-performer with Marble Sounds, Luc Van Acker, Birds That Change Colour, The Black Heart Rebellion en and the past two years she’s been doing small tours with Trixie Whitley as a backing vocal and instrumentalist. Annelies’ agile voice leave few people untouched and when she plays an instrument she will always look for a truly complementary or surprising parts, playing modestly but always with a lot of passion. In 2014 she was chosen to improvise with cult figure Jandek on ‘A Late Night with Laika’ (Klara) in the AB.
Annelies was never bound to just one music genre or scene and the projects she’s been part of are very diverse. She consciously chose not to get any schooling in music and preferred a personal search to cherish an intuitive approach when writing and performing music. The collaborations with other musicians and artists, technical challenges that spark creativity and life are her teachers.
Mirko Banovic (bas, arrangement bas)
Mirko Banovic (1970°)
Studied at conservatory Gent (Jazz Bass)
Recorded with:
Arno, Arsenal, Zita Swoon, An Pierlé, Sioen, Anton Walgrave, Meuris, Jane Birkin,
Axel Red, Julien Doré, Adamo, Arid, PJDS, Marie Warnant, Anton Walgrave, Deus,
Jasper Steverlink, Cinerex, Tom Pintens, David Bovée, Eva De Roovere , Belle Roscoe,
Sarah Ferri, Teun Verbrugge, Yasmine, Lais , Magic Ballet ensemble , Woodface,
White wine dark grapes , Roland, Lunascape, Root, Baloji, Gabriel Rios ,…..
Played live with:
Arno, Arsenal, Zita Swoon , Jane Birkin, Adamo, Arid, Daan, Shawn Smith, Meuris,
John Garcia (Kyuss), Garland Jeffries, Pieter jan De smet , Viktor Laslo, Roland,
Peter Vermeersch, Sioen, Lais , Lou Reed , Lidmor, Sioen, Miossec, Anton Walgrave,
DJ Grasshopper, K’ choice, Swan, ….,
Etienne Plumer (drums, arrangement drums)
Après des études de solfège et de trompette à l’Académie de Musique de Bastogne, Etienne Plumer apprend en autodidacte la batterie au sein d’un orchestre d’harmonie puis d’un Big Band. Il participe ensuite à différents stages de jazz avec, notamment, Antoine Cirri, Steve Houben, Pierre Vaiana et Sal La Rocca. Parallèlement à une licence en Philologie Romane à l’Université de Liège, il fréquente les jam sessions liégeoises et suit des cours avec Mimi Verderamme. Au Conservatoire Royal De Musique de Liège, il intègre la classe d’improvisation de Garrett List, le Rock de Chambre de Michel Massot et compose une pièce de musique électro-acoustique au Centre de Recherches de Musiques Electroniques de Wallonie. En 1997, il voyage en Inde et, de retour en Belgique, étudie les tablas avec Shuman Sharkar. Etienne Plumer joue notamment avec Rêve d’Eléphant Orchestra, Animus Anima, Turlu Tursu, André Klénès “Moonly Delights”, Tomassenko, Follow the River…
Avec ces formations, il se produit dans de nombreux festivals en Belgique et à l’étranger. Il se produit également avec de nombreux musiciens tels que Fabian Fiorini, Geoffroy de Masure, Josef Dumoulin, Jean-Paul Estiévenart, Jean-Yves Evrard, Laurent Blondiau, Jean-François Foliez, Johan Dupont, Jacques Pirotton, Fabrice Alleman, Greg Houben, Stephan Pougin, Jo Herman, Frederik Heirman, Anne Niepold, Pascal Rousseau, Adrien Lambinet, Aurélie Charneux, Didier Laloy, Garrett List… Etienne Plumer collabore avec Olivier Thomas pour le spectacle Le jour de l’envol au Théâtre de la Balsamine. Par ailleurs, il produit les musiques de courts métrages (Michel Barzin) et participe à la création de musiques pour le cinéma (Comme sur des roulettes de J-P Lilienfeld). Il s’est produit au Festival de cinéma muet “Strade Del Cinema” à Aoste avec Jean-Pol Dessy et Louis Sclavis.